نقاشی های مسجد میدان بناب

آمار مطالب

کل مطالب : 121
کل نظرات : 28

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 48
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 57
بازدید ماه : 312
بازدید سال : 1743
بازدید کلی : 41642

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دیاریم بناب و آدرس bonabmath.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : یوسف
تاریخ : دو شنبه 13 خرداد 1392
نظرات

رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی، با اشاره به نقاشی های اسلیمی سقف مسجد میدان بناب یادآور شد: نقاشی های این مسجد یادآور پیوند روح ملكوتی با طبیعت است.

' تراب محمدی ' با تشریح فضای معنوی و منحصر به فرد مسجد میدان بناب گفت: این مسجد تاریخی همچون دیگر مساجد شهر بناب متعلق به دوران صفوی و چوبی بوده و ستون های كنده كاری شده زیبایی دارد اما آن چه این مسجد را از دیگر مساجد شهر متمایز كرده تزیینات و نقاشی های سقف آن است.

وی ادامه داد: تزیینات مسجد تاریخی میدان بناب الهامی از طبیعت بوده كه در نقاشی و طرح های اسلیمی نمود پیدا كرده است.

 

 

 

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: نقاشی های سقف مسجد در واقع خلاصه شده طبیعت منطقه است كه تبدیل به یك سری اشكال هندسی اسلیمی شده و با تركیب زیبایی از رنگ ها نمود پیدا كرده است.

محمدی با اشاره به سبك معماری مساجد دوره صفویه اظهاركرد: اغلب مساجد دوره صفویه چوبی بوده و دارای ستون های چوبی منقش و كنده كاری شده و سقف های تزیین یافته هستند كه علت این نوع معماری و انتخاب چوب به عنوان اصلی ترین مصالح ساختمانی را می توان در سبك بودن سازه ها، قابل تغییر و در دسترس بودن مصالح یافت.

وی ادامه داد: یكی دیگر از دلایل انتخاب مصالح چوبی برای مساجد را در زلزله خیز بودن منطقه می توان جستجو كرد كه دولتمردان صفوی را ترغیب می كرد با بهره گیری از سازه های چوبی با زلزله مقابله كنند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اینكه مسجد میدان بناب به دلیل مسجد جامع شهر بودن حایز اهمیت بوده و همواره موقعیت ویژه سیاسی و اجتماعی داشته است، خاطرنشان كرد: مسجد تاریخی میدان بناب نیز در ردیف طرح های مرمتی مساجد تاریخی استان قراردارد.

محمدی مرمت سازه و تزیینات داخلی مسجد را از جمله عملیات مرمتی این مسجد عنوان كرد و گفت: در دوره های مختلف به مسجد میدان بناب ایوانی الحاق شده بود كه به دلیل پر كاربرد بودنش، در حال حاضر آن را حذف نكرده و تنها بهسازی می شود.

وی گفت: دو میلیارد ریال برای این پروژه مرمتی اختصاص یافته و پیش بینی می شود تا آذر ماه سال جاری این پروژه به اتمام برسد.

 



Ad
تعداد بازدید از این مطلب: 1229
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








بناب شهری است در آذربایجان شرقی. درست است بناب از نظر وسعت یکی مانده به آخر در استان است ولی تمدن بزرگی را در حود جای داده است زمانی که در میاندوآب چند خانوار زندگی می کردند جمعیت بناب به1000نفر هم می رسید.داشتن مردم خوب ودلیر ومسولان کارگشته باعث پیشرفت این شهرستان شد . این شهرستان هم دانشگاه دولتی دارد وهم فرودگاهی بنام سهند را در خود جای داده استوهم پیست اتومبیل رانی موتور سواری واسب دوانی دارد


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود